Maatschappelijk Dienst Tijd

In 2020 zijn wij gestart met YourCube, een Maatschappelijk Diensttijd (MDT) traject voor jongeren tussen de 13 en 30 jaar. Hierbij zetten de jongeren zich 60-80 uur vrijwillig in voor de maatschappij en daarnaast werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dit is ideaal voor allerlei soorten jongeren, ze krijgen zo laagdrempelig de kans te ontdekken wat ze leuk vinden en wie ze zijn. Uiteraard waren een aantal werkzaamheden door de RIVM-maatregelen niet meer mogelijk. Jong Zwijndrechtse Waard kiest ervoor om de focus te leggen op wat WEL mogelijk is en dat speelveld te vergroten in samenwerking met de jongeren.Zo zijn er allerlei initiatieven ontstaan waaronder ook de thuiswerkondersteuning. Toen de tweede Lockdown aantrad bleek dat er veel kinderen zijn die thuis niet de mogelijkheid en/of de middelen hadden om mee te doen aan het thuisonderwijs.

Zelf thuis je werk doen EN tegelijk je kinderen ondersteunen bij het schoolwerk kan een heftige uitdaging kan zijn. Welke rol neem je aan? Je bent op een dag ouder, onderwijzer, werknemer etc. Het wisselen van petten kan veel stress opleveren en ongemerkt leg je de lat snel te hoog. Hoe fijn is het dan om daar ondersteuning in te krijgen? Ze hebben direct de vraag uitgezet onder onze jongeren en kregen veel positief respons. In de kerstvakantie hebben wij diverse hulpvragen hiervoor gekregen en inmiddels worden er meer dan 27 gezinnen ondersteund, zowel met bezoeken als via de digitale wegen. Daarnaast ondersteunden we ook op de noodopvang. Een van onze vrijwilligers heeft aangegeven dat dit de leukste taak is die ze in haar traject heeft gedaan. Hierdoor groeide het aantal vrijwilligers dat geïnteresseerd is in deelname van dit traject. Ook nu de kinderen weer naar school gaan houden wij ons nog bezig met maatjesprojecten en taal- en huiswerkondersteuning.

Yourcube

YourCube biedt jou (en je vrienden) de mogelijkheid om je tijdens een traject naar jouw keuze te ontwikkelen, en tegelijkertijd in te zetten voor een ander. In maximaal 4 uur per week, binnen 3 tot 6 maanden, doe je wat jij zelf tof vindt, en leer je wat jij wil leren. Lijkt het je leuk om sportactiviteiten te organiseren? Of om te gaan wandelen met ouderen? Wil jij je inzetten door taalmaatje te zijn voor kinderen van buitenlandse afkomst? Het kan allemaal. Wat hou jij hier aan over? Je wordt beloont voor jouw inzet met een officieel Europasscertificaat, een mooie kers op de taart waar jij aan hebt gewerkt.

Onze begeleiders Miguel en Jennifer gaan graag met je het gesprek aan over waar jij energie van krijgt! De leeftijdscategorie van YourCube is 14 tot 27 jaar oud.

Care, Dare, Share

Bedenk samen met andere jongeren activiteiten binnen sport, cultuur, onderwijs en zorg en verdien tegelijkertijd ook nog eens een leuk zakcentje.

Denk aan activiteiten als een bootcamp, koffie serveren vanuit een bakfiets, een online musical of kinderen helpen met hun schoolwerk of iets anders leuks.

Samen met andere jongeren ga je aan de slag met een coach om de activiteit ook echt te organiseren! Je hebt hiervoor 32 uur en maximaal 8 weken de tijd. De leeftijdscategorie van Care, Dare, Share is ook 14 tot 27 jaar oud.